Vildsvinsjakt...








Ja, jag har som kanske märkts hund av jaktkaraktär... Närmare bestämt Älghund! Jag har en och mitt ex (eller vad man ska kalla det :) ) har en. Vi skaffade oss kullsyskon för ca två år sen och i Julas splittrade vi på oss själva och på hundarna. Tiken fick följa med mig och hannen fick J ta... Tung period var det, dels att sära på dem och på oss själva så klart. Men, livet är inte alltid svart och vitt och enkelt och nu har jag även hannen på foder då husse inte har den tid han vill ge busen... Jag är glad att få ha honom här iaf!!

I varje fall så är det ju tänkt att vi ska jaga med dem... Älg var det sagt, men det är svårt att få tillfälle att jaga älg med en otränad hund. Det ska vara jaktlag och det ena med det fjärde, och är man med i ett jaktlag så är det inte ens säkert att du får jaga med din hund.... Mycket med det där tycker jag. MEN, så finns ju vildsvin!! Det fullkomligt kryllar av dem i södra Sverige. Kanske kan man få dem att jaga vildsvin?? Inte istället för Älg, utan som bonus jakt. :) Jag tror det skulle fungera alldeles ypperligt! Pappa har jaktmark här där vi kan få älg möjlighet, och J har i Småland där det finns vildsvin, PERFEKT!!



Jag är ganska så övertygad att de skulle bli bra Jakthundar bara de fick bli kvitt sin skott "rädsla". Det gäller att öva och öva för att få dem vana vid smällandet. Sen finns ju även dem som anser att för att få en bra jakthund så ska den leva i hundgård och vara "halvvild", men jag törs säga att det är Bullshit! Alla hundar har från början varit jägare, även om somliga påstår att just deras hundar inte har något jakt som helst i sig, så finns den där! Krävs inte mycket jobb för att få den att jaga....

Vi har hittat ett vildsvinshägn där man kan få träna sin hund på just Vildsvin... Så troligtvis så kommer jag och J att åka dit med hundarna inom det närmaste för att testa busarna, se vad de går för!! :) SPÄNNANDE!!!

Ökersbo Hundskola finns ett två hektar stort vildsvinshägn där hundar testas året runt.
Här kan din hund möta vårt nya högvilt under kontrollerade former. Hundar som inte riktigt förstått var det handlar om kan också peppas att komma igång med jakten.

Nu ska jag utfodra odjuren här hemma!! :D Alla 4, både de fyrbenta och tvåbenta...
Å ni... Glöm inte Ghost Whisperer ikväll klockan 21,00 på fyran!! ;)

Kommentarer
Postat av: Stefan Falkelind

Underbara bilder på hundarna.

2009-07-23 @ 13:42:39
URL: http://falkelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0