Vargslakt?

Blir bara så less på att läsa om vargjakten, därför har jag inte skrivit någonting om det heller. Men, dum som jag är så måste jag ändå lägga näsan i blöt och kommentera. Känns ju ofta som att man stångar sig blodig... JA, en varg för mycket blev det i Dalarna!! Men än har inte alla 27 vargar skjutits. Jägarna har gjort enligt lagboken, men ändå så får de ta en massa dynga. Det gnälls över att de inte ställer upp med namn och bild i media när de skjutit en varg, varför? VARFÖR vill man riskera hot mot sig och sin familj? Det gnälls ju annars att det är osmakligt att jägare stoltserar i tidningen med sin skjutna 20 taggare, eller sin 200 kilos gris. Nu VILL de att man ska stoltsera med Vargskinnet, annars är man ett fegt kräk?!

EN varg för mycket i Dalarna är inte skamligt! Jag tycker jägarna har gjort ett bra jobb... Kan hända att det var brister i kommunikationen jägarna mellan, men de gjorde som sagt helt enligt regelverket och kontrollerade varje timme hur många som skjutits och rapporterade när ngt blivit påskjutet. Så i detta fall är det INTE jägarens fel. Svårt att nå ut till tusentalet jägare på en gång! Så bättre kommunikationssystem till nästa år kan man kanske önska. Tror det inte var någon som räknade med att kvoten skulle uppfyllas efter någon timme bara. Lite varg?? Nje, låter inte som så va?!

Så, nu lämnar jag det där... Tror ni vet min ståndpunkt i det hela! ;)


Annars då???!

Tja, trodde tvättmaskinen pajjat här, men det visade sig vara så simpelt som att avloppsslangen frusit!! Damn! Tror kanske att mössen käkat upp isoleringen vid avloppet...?? I alla fal så välkomnar jag värmen med öppna armar!! Eldar som en galning för att hålla värmen. Akita fryser om tassarna när vi är ute med, det enda raka är att släppa henne så hon kan springa fritt i djupsnön så hon håller värmen! Hon fullkomligen ÄLSKAR snön! :)

Har en underlig känsla i kroppen, svår att beskriva! Skrämmande men härlig... Kan det vara att jag är..?!?  Eller??! Hmm....  Väntar och längtar!!  :))




Kommentarer
Postat av: Madelene

Har inte läst här tidigare men läser malins blogg o var bara tvungen att kolla vad du skrev om vargjakten efter inlägget i hennes blogg. Saken är ju den att vargen i Sverige har d väldigt svårt på grund av inavel och tjuvjakt. Invandrande vargar främst från finland är oerhört värdefulla för stammen här och ofta hinner dom ju inte så långt in i landet innan dom påträffas döda. 27 vargar är 10 % av sveriges stam och det är fruktansvärt mycket sett till om stammen i sverige ska överleva. Och javisst mycket skit får jägarna vilket inte är rätt den som har gjort fel här är ju regeringen som kommit på nå så jävla korkat som att d behövs jakt på varg.

2010-01-04 @ 19:22:09
Postat av: Anna

@ Madelene

Välkommen! :)

Nu vet man inte hur många vargar som finns i Sverige exakt! Men det finns nog fler än 270 vargar. Enligt viltskadecentret så skedde det ca 20 vargföryngringar 2009. (ca 200 vargar) Vilket borde betyda att vargarna är uppe i över 400??!! Titta länken:



http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=303#varg



2005 fanns ca 110 vargar, mer än en fördubbling på 3 år!! Går i rasande takt, och med tanke på att vargen blivit allt mer oskygg så behövs det, enligt mig och många andra, jakt på varg för att få den mer skygg. Här har de sprungit efter folk och fä mitt i byn under dagtid...



Friskt blod skulle behövas, samt att den borde spridas ut över hela Sveriges yta! INTE bara i mellersta Sverige!! på TOK för koncentrerad population av varg här.



Tack för din åsikt och välkommen tillbaka! :)



2010-01-04 @ 23:25:10
Postat av: Lotta

Den där känslan som både är skrämmade o härlig... Se till o låta den komma fram..;) DÅ blir allt bara underbart.....;) ;)



Puss!! Miss you!!

2010-01-05 @ 10:02:35
Postat av: Henrik Olsson

Vargslakten var ett fruktansvärt övergrepp på en redan hotad art - och att det sen krävdes 12000 jägare för att skjuta 27 vargar gör det hela brutalt pinsamt å jägarnas vägnar. En jägare sköt en varg - var det 5 gånger? "Det är en speciell känsla att skjuta en varg! PANG! Det är en speciell känsla att skjuta en varg! PANG! Det ÄR en...." Enligt mig utgör jägarna ett större hot mot omgivningen än vargarna. Det är inget annat än en samling skjutglada galningar som fått smak för dödandet. En jägare sköt en gång (för några år sedan) en hagelskur rakt in i en buske som rörde sig - och ut kom en svårt skadad jakthund... En gammal bekants jakthund, för övrigt. Att försvara en sån här slakt av vargen med argument om inavel är bara pinsamt - om man skjuter av 10% av beståndet så kommer inaveln att öka. Fast kanske är det precis vad de önskar så att de kan få komma tillbaka snart igen för ytterligare en slakt på vargen. Sen kan vi sitta och klia oss i huvudet om 20-30 år och undra hur det kom sig att vargen är utrotad. Bara för att det är godkänt att utsätta djur för lidande (skadeskjutningar) innebär inte att jägare måste ställa upp på sådana här små evenemang. Såvida de inte är renodlade psykopater. Det betyder inte heller att jakten är moraliskt försvarbar, men en jägare tycks inte bry sig om moral så längre de får chansen att döda något.

2010-01-05 @ 14:54:01
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Anna

@ Henrik.

Ja, det var ca 12000 jägare som REGISTRERADE sig för att få jaga varg, men jag vet flertalet som INTE var ute i jakt, men som registrerat sig ändå. Har inte sett några siffror som visar hur många som faktiskt var ute. Tror ingen i "vårat" jaktlag var ute. Så att kasta skit på alla jägare är bara urbota dumt!!! Visst fan finns det idioter till jägare!! Men dessa idioter är oftast inte välkomna i ett jaktlag. Roligt att du kommer hit och kastar lite dynga på mig och mina vänner, som du förövrigt inte vet någonting alls om. :)



Har hört talas om flertalet trafikskadade djur som hittats ute i skogarna, som gått skadade flera veckor. Bilförare som ger blanka fan i att rapportera in olyckan. DET tycker jag är tusen gånger värre.... Vid en skadeskjutning så görs eftersök på en gång, allt för att djuret inte ska behöva lida i onödan. Ett rent skott där djuret dör knallfall är det ultimata som alla jägare jag känner eftersträvar.



Jag snackar inget om inavel heller, läs vad jag skrivit. Jag vill ha in nytt friskt blod och utspridning av vargen på hela sveriges yta! Men, jag är väl bara en dum jägare utan moral??

Är för Varg, är för en FRISK och SKYGG Varg. Det är den inte nu... Inte när de följer efter oss i byarna. Har du någon idé hur vi ska slippa det?? Mer än att flytta till storstan. För jag garanterar att ni inte har bostäder och jobb till oss alla där. =/



Mvh Anna, en renodlad psykopat. (tydligen)

2010-01-05 @ 15:15:40
Postat av: Anna

@ LOTTA!!

DU är underbar!! Ska banne mig kasta huvudstupa rätt in i elden!! Damn, pirrar i magen! :))

PUSS!! Saknar dig med!!

2010-01-05 @ 15:22:06
Postat av: Åsa

Va underbart Anna !!! Låt det pirra. Kram på dig.

2010-01-05 @ 21:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0